Ce este anxietatea si cum poti combate efectele ei

Societatea, respectiv stilul de viața al oamenilor au cunoscut modificări permanente de-a lungul timpului. Astfel, lupta pentru supraviețuire din societățile primitive s-a transpus în zilele noastre, în agitație,  joburi excesiv de solicitante și, în primul rând, factorul de stres. Acesta este motivul principal pentru care anxietatea afectează un număr tot mai mare de oameni, studiile arătând că 25% din populație suferă de o anxietate ce trebuie tratată, în timp ce un alt procent de 25% din populație suferă de anxietate ușoară.

Pentru a înțelege mai bine această afecțiune și de ce este ea atât de comună, trebuie să menționăm că anxietatea are la bază un sentiment cât se poate de firesc și de uman, mai exact, frica. Acesta este motivul pentru care starea anxioasă este normală, fiecare dintre noi experimentând-o cel puțin o dată în viață. Însă, atunci când această stare crește în intensitate, când frica devine din ce în ce mai puternică și irațională, fără a exista cu adevărat o primejdie, atunci vorbim despre o stare afectivă patologică. Tratamentul, în acest caz, ca în al oricărei alte afecțiuni, devine absolut necesar.

Cum știu că sufăr de anxietate?

Simptomele anxietății sunt foarte diverse și se manifestă atât pe plan fizic, emoțional, cât și comportamental. În general, persoanele care suferă de anxietate nu sunt conștiente de această afecțiune, motiv pentru care am enumerat mai jos câteva din simptomele foarte ușor de recunoscut, ce trădează o stare anxioasă accentuată:

  • Efectele fizice : palpitații, slăbiciune musculară și tensiune, oboseală, greață, dureri în piept, dificultăți de respirație, dureri de stomac, transpirație accentuată, senzație de leșin;
  • Efectele emoționale: sentimentul de teamă, probleme de concentrare, stare de spirit tensionată, negativism, iritabilitate, neliniște, coșmaruri, obsesii, senzații de deja-vu;
  • Efecte comportamentale: evitarea situațiiilor în care efectele neplăcute ale anxietății au fost exprimate în trecut, ticuri nervoase precum rosul unghiilor sau bătăile ritmice din picior.

Cauzele anxietății

Principala cauză a anxietății este stresul și suprasolicitarea atât fizică, cât și psihică. Însă, anxietatea accentuată poate avea și cauze medicale, precum afecțiuni ale tiroidei, cauze de ordin psihiatric, cum ar fi atacurile de panică sau depresia, dar și consumul excesiv de anumite substanțe, printre care și cofeina.  
Tipuri de anxietate

Anxietatea poate apărea în diferite forme, în funcție de obiectul fricii și de gradul de intensitate al acesteia. Astfel, dintre tipurile de tulburări de anxietate distingem:

  • Anxietatea generalizată – repezintă frica exagerată și irațională față de lucrurile comune, de tot ceea ce este important pentru persoana respectivă ( familie, prieteni, sănătate, locul de muncă); în acest caz, anxietatea apare zilnic, pe o durată de aproximativ 6 luni, este greu de controlat și este însoțită de simptome precum oboseală, insomnie, probleme de concentrare, irascibilitate;
  • Fobia socială – reprezintă frica de a fi judecat sau catalogat greșit față de cei din jur, manifestată în orice situație publică (vorbitul în public, petrecerile, comportamentul la locul de muncă, chiar și mâncatul, băutul în public sau folosirea toaletelor publice) și având ca efect evitarea acestor situații, chiar și izolarea socială;  
  • Fobii specifice – frică intensă și irațională de diferite animale, locuri, persoan sau situații ( întuneric, păianjeni, ace, furtună, ș.a.), ce manifestă simptome fizice intense, sau chiar atacuri de panică;
  • Tulburări de panică –  o persoană este diagnosticată cu tulburări de panică în momentul în care suferă periodic de atacuri de panică (aproximativ 4 atacuri de panică pe o perioadă mai îndelungată), și manifestă o stare intensă și persistentă de frică, adesea nejustificată de o situație anume;
  • Tulburarea obsesiv compulsivă (ocd) – tulburare ce se manifestă prin gânduri, obsesii intruzive, involuntare și nedorite (frica irațională și nefondată de a fi înșelat de partener), la care se adaugă ritualuri mentale și comportamentale ( dușuri excesiv de dese) cât și verificatul repetativ al unor lucruri precum stinsul aragazului sau încuiatul ușii;
  • Tulburarea de stres post-traumatic (ptsd) – apare dupa evenimente profund traumatizante, recente sau îndepărtate și se manifestă prin gânduri sau imagini intruzive despre situația traumatizantă, având aceeasi intensitate, sau chiar o intensitate accentuată față de experiența originală și au ca efect evitarea oricărui factor ce ar putea să le reamintească de evenimentele respective (locuri, situații, evenimente, persoane).

Depresia

O altă tulburare aflată în strânsă legătură cu anxietatea este depresia. La fel de comună în zilele noastre, depresia reprezintă starea de tristețe profundă manifestată pe o perioadă îndelungată ( cel puțin două săptămâni), cauzată, de asemenea de suprasolicitare, cedarea în fața stresului, sau evenimente traumatizante.
Simptomele depresiei sunt numeroase: tristețe permanentă, anxietate, senzația de gol interior, pesimism, iritabilitate, lipsa energiei, sentimentul de neajutorare, lipsa de motivație, lipsa încrederii și stimei de sine, renunțarea la hobbyuri și alte activități preferate, insomnia, trezitul devreme dimineața, sau, dimpotrivă, dormitul prea mult, pierderi în greutate, sau contrariul, mânatul excesiv, dureri de cap, afecțiuni digestive, dureri ce nu răspund tratamentului tradițional, gânduri referitoare la moarte și la suicid.

Depresia poate fi tratată prin psihoterapie, homeopate, exerciții fizice sau tratamente naturiste (sunătoate, kava-kava, lăptișor de matcă, polen). De asemenea, un rol important îl au persoanele de lângă noi și atitudinea interioară.

Atacuri de panică

Anxietatea se manifestă adesea și prin atacuri de panică. Acestea sunt afecțiuni psihologice, caracterizate prin episoade neașteptate de teamă intensă, și se manifestă prin simptome precum dureri în piept, palpitații, dificultăți în respirație, senzație de sufocare, dureri abdominale, durere sau disconfort toracic, frisoane sau valuri de căldură, furnicături, amețeli, transpirații, senzația de irealitate, frica de a-și pierde controlul, de a înnebuni, frica de a muri. De regulă, un atac de panică durează până la 10 minute, iar cauza apariției lor poate avea explicație ereditară, biologică, sau poate fi determinată de evenimente stresante sau un mod de a gândi catastrofic.
Atacurile de panică se pot trata medicamentos, cât și prin psihoterapie. De asemenea, se recomandă aceleași remedii ca și în cazul tratamentului împotriva anxietății, prezentate mai jos.

Cum tratăm anxietatea?

Ca în majoritatea tulburărilor care vizează în principal factorul psihic, nu este recomandat, ca principal remediu tratamentul medicamentos. Dacă totuși se apelează la acestea (antidepresive, neuroleptice, betablocante), este necesar un aviz medical, pentru a evita abuzul de medicamente.
Însă, există numeroase metode de tratare a depresiei bazate pe autocontrol, echilibru, tratamente naturiste, exerciții fizice și relaxare.

Așadar, când ne referim la tratamentele naturiste împotriva anxietății, vorbim în primul rând despre o dietă sănătoasă. Alimentele care vă liniștesc și vă ajută în combaterea anxietății sunt cele care conțin triptofan, un aminoacid cu efect calmant asupra creierului, ce poate fi asimilat mai bine în combinație cu carbohidranți. Astfel, laptele cu biscuiți poate fi atât un desert delicios, ce ne duce cu gândul la perioada copilăriei, poate, cât și un puternic inamic al anxietății. De asemenea, pâinea integrală, orezul brun, nucile, semințele și legumele pot avea un efect calmant. Totodată, organismul nu trebuie privat de vitaminele si mineralele necesare pentru a susține sistemul nervos.

Alte metode de tratare a axietății:

  • Autoevaluare și autocunoaștere;
  • Controlul respirație în situațiile de hiperventilație ( respirație rapidă și artificială ce duce la perturbarea nivelului de oxigen si bioxid de carbon din organism);
  • Ședințe de yoga pentru calmare;
  • Relaxare prin meditație, gimnastică sau orice activitate ce vă oferă o bună dispoziție;
  • Gândirea pozitivă;
  • Aromaterapie;
  • Fitoterapie;
  • Esențe florale ( plop, corcoduș, zadă, castan roșu, castan alb, ș.a.);
  • Homeopatie;
  • Masaj de destindere.

Efectele anxietății

O  puternică tulburare de anxietate poate duce la depresie clinică, izolare socială și chiar tendințe de autodistrugere și suicid. De aceea, în cazul în care suferiți de anxietate gravă, atacuri dese de panică, depresie puternică, isomnii, amețeli, este recomandat să apelați la ajutorul unui medic.

Produse Recomandate:

5-HTP – 30 tablete  – produs din gama Nature’s Way®, ce are ca ingrediente Vitamina C,  vitamina B6 ŞI 5-HTP natural, extras din seminţe de Griffonia simplicifolia. Are rol:

  • antidepresiv, inducând calm, siguranţa de sine, relaxare, dorinţa şi capacitate de comunicare în cadrul unor situaţii psihice dificile;
  • îmbunătăţeşte calitatea somnului;
  • stimulează memoria susţinând procesele de învăţare;
  • reduce durerile cronice de cap;
  • reglează apetitul în timpul curele de slăbire;
  • amelioreaza simptomele fibromialgiei, creste pragul durerii;
  • reduce simptomele în timpul sindromului menstrual;
  • reduce tulburările legate de menopauză;
  • reduce unele dependenţe – alcool, cafea, tutun;
  • reduce comportamentul agresiv.

GABA – 60 tablete – un produs Solaray, format din GABA (acid gama-aminobutiric), având următoarele efecte asupra organismului :

  • ajută la reducerea simptomatologiei în tulburările anxioase:
  • simptome psihice (capacitate de concentrare scăzută, oboseală, senzație de “nod în gât”, iritabilitate, neîncredere în propria persoana, etc.).
  • simptome neurovegetative digestive (colon iritabil, colită ulcerativă, epigastralgii, spasme intestinale, meteorism, greață, tulburări de tranzit intestinal, uscăciunea gurii, etc.).
  • cardiovasculare (tahicardie, extrasistole, palpitații, puls labil, vasoconstricție sau vasodilatație, transpirație, lipotimie, cefalee pulsatilă, hipertensiune arterială emoțională, etc.).
  • respiratorii (sindrom de hiperventilație, senzație de compresie toracică, dispnee).
  • neuromusculare (tremurături, fasciculații, etc.).
  • cutanate (hiperestezie cutanată, etc.).
  • senzitive (parestezii, prurit, transpirații, acufene, vertij, scotoame, etc.).
  • urinare (polakiurie, disurie, vezica urinară iritabilă).
  • endocrine (insuficiența erecției și lipsa libidoului, dismenoree, amenoree, tulburări neurovegetative la menopauză).
  • reduce manifestările anxioase în hipertiroidie.
  • induce relaxare și somn.
  • reduce manifestările în boala Parkinson (menține echilibrul neurotransmițătorilor dopamină-acetilcolină).
  • benefic în tratamentul epilepsiei care nu răspunde la tratamentul convențional (efect anticonvulsivant).
  • îmbunătățește memoria și performanțele intelectuale.
  • reduce durerile în neuropatia diabetică și post-herpetică.
  • susține sistemul imunitar.
  • menține densitatea osoasă și dezvoltă masa musculară prin stimularea secreției hipofizare a hormonului de creștere (STH).

Valeriana – 30 capsule

  • favorizeaza relaxarea musculara.
  • sedativ, antistres, anxiolitic.
  • creste rezistenta fata de stresul cotidian. si este de ajutor in cazul insomniilor.

4 răspunsuri la Ce este anxietatea si cum poti combate efectele ei

  1. tudor jenica spune:

    care din medicamentele prezentate este cel mai bun in insomnii ?

  2. andrutza spune:

    is speriata nu stiu ce sa mai fac ..am 4 luni de cand ma simt rau..la inceput au fost doar niste atacuri de panica..ameteli ..acum nu numai ca le am si pe astea ..am si depresii… multe ganduri in cap ..ca uneori ma gandesc daca nu innebunesc.. nu stiu ce sa mai fac..iau calciu si magneziu dar nimic..iar analizele imi sunt bune ! va rog ajutati ma !!!

    • carmen spune:

      la fel am patit si eu acum 2 si jumatate,m-am simtit foarte rau,palpitatii,depresie,anxietate,atacuri de panica.mi-am facut cam toate analizele si au iesit foarte bune,diagnosticul pus a fost anxietate si depresie.de atunci urmez cu tot felul de tratamente naturiste,plimbare,aromaterapie,am fost chiar si la psiholog si acupunctura,simptomemele s-au mai ameliorat dar mai sunt perioade in care revin.sfatul meu avand in vedere prin ce am trecut eu e sa ai multa rabdare,sa incepi cu ceaiuri(sunatoare,valeriana,lavanda,tei,musetel,passiflora,capsule de kava-kava daca gasesti ) 5 htp,rhodiolin,sirop noni,nervocalmin,acupunctura,masaj,plimbari,aromaterapie si cel mai important lucru sa ai pe cineva alaturi sa te sustina.multa sanatate!

  3. daniela spune:

    cum pot comanda 5htp????ce pret au?multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>